Idræt og motion

Formål:

  • At eleverne gennem leg, kamp, konkurrence, rytme, løb og øvrige idrætsaktiviteter oplever fysiske aktiviteter som noget positivt.
  • At eleverne gennem fysiske udfordringer og socialt samvær træner færdigheder og idrætskompetencer, så eleven oplever ” at blive bedre til idræt”.
  • At der vil blive arbejdet på at forbedre elevens kondition, ligesom den enkelte elev får mulighed for ” at flytte grænser ”.
  • Idræt og motion er obligatoriske fag.
    Idræt har 70 minutter og motion 3 x 30 minutter om ugen.

Vores håb:

  • At eleverne gennem idræts-/motionsoplevelser får lyst til at gøre motionen til en naturlig del af deres tilværelse.

 Indhold:

Indholdsområderne er følgende:

  • Boldspil og boldbasis
  • Dans og udtryk
  • Kropsbasis
  • Redskabsaktivitet
  • Løb, spring og kast
  • Fysisk træning
  • Natur og udeliv.

Slutmål:
I faget idræt skal eleverne lære at indgå i alsidige, idrætslige sammenhænge, hvor det er centralt at eleverne opnår kropslige færdigheder og viden om fysisk aktivitet samt oplever glæde ved og lyst til at udøve idræt i mange forskellige arenaer.
Desuden skal undervisningen gøre eleverne klar til Folkeskolens 9. klasses afgangsprøver (FP9) i idræt.

Evaluering
8. klasserne evalueres med løbende prøver og tests.
For 9. og 10. klasserne evalueres der løbende, og der afsluttes med en prøve i FP9.

Lærere:
Peter Jeppesen, Ib Jacobsen, Lars Øritsland